Zdrowe proporcje kwasów omega - czyli o tym, jak nasza dieta może być przyczyną alergii lub astmy

Nasza dieta może być przyczyną wielu chorób, o czym świadczą wyniki badań zaprezentowane w Journal of Biological Chemistry. Odpowiednio dobierając stosunek kwasów omega-6 do omega-3 można zmniejszyć ryzyko chorób autoimmunologicznych, czyli takich, gdzie system obronny organizmu atakuje swojego gospodarza. Wśród najpopularniejszych chorób tego typu znajdują się alergia, astma, cukrzyca i artretyzm.

 

Omega3

Kwasy omega w naszej diecie

Badania antropologiczne wykazały (sam chciałbym wiedzieć jak oni to sprawdzili), że w diecie naszych przodków stosunek kwasów omega-6 do omega-3 wynosił 2 : 1. W diecie współczesnego człowieka szacowany jest on na poziomie 10 : 1. Zjadamy więc o wiele więcej kwasów omega-6 zawartych w mięsie i olejach roślinnych niż omega-3, obecnych w rybach i lnie.

 

Eksperyment

Naukowcy zrobili prosty eksperyment. 27 zdrowych ochotników karmiono przez 5 tygodni zgodnie z dietą, w której stosunek kwasów tłuszczowych omega-6 do omega-3 wynosił właśnie 2 : 1. Po 5 tygodniach sprawdzono poziom aktywności niektórych genów grających istotną rolę w powstawaniu chorób autoimmunologicznych. Okazało się, że w stosunku do osób pozostających na normalnej diecie został on znacząco obniżony.

Bardzo lubię takie badania, ponieważ częściowo tłumaczą one mechanizm dobroczynnego działania wielonienasyconych kwasów tłuszczowych na nasz organizm.

 

Zastanawiam się, jaki sens w takim razie mają miliony złotych wydawane na leczenie tych chorób, skoro potencjalne rozwiązanie kryje się w naszej diecie. Czy ktoś wie jaki jest stosunek kwasów omega-6 do omega-3 w typowej polskiej diecie? Podejrzewam że niewiele różni się od amerykańskiego. A to świadczyłoby o tym, jak bardzo możemy ulepszyć nasze życie modyfikując naszą dietę.

 

Rafał Sornek

 

 Źródło: Kelly L. Weaver, Priscilla Ivester, Michael C. Seeds, L. Douglas Case, Jonathan Arm and Floyd H. Chilton, Effect of dietary fatty acids on inflammatory gene expression in healthy humans, Journal of Biological Chemistry 

Tagi: zdrowie, omega-3, dieta


Komentarze:

Autor komentarza: Majqusia

Ciekawy artykuł. Ja ze swojej strony znalazłam dedykowane diety http://kondycja.info/page.php?id=diety

Autor komentarza: Grizzly

HHIS I sohlud have thought of that!

Autor komentarza: vklfvxjbwj

FBjSSe <a href="http://ylwyivdnlnnz.com/">ylwyivdnlnnz</a>

Autor komentarza: mnpirujlk

kxWX1x , [url=http://spexeqzlqiht.com/]spexeqzlqiht[/url], [link=http://avhsshjtmxvj.com/]avhsshjtmxvj[/link], http://suorzggvqupm.com/

Autor komentarza: vtbhzouy

ADOOh8 <a href="http://pmkpwyekrvlp.com/">pmkpwyekrvlp</a>

Autor komentarza: vtbhzouy

ADOOh8 <a href="http://pmkpwyekrvlp.com/">pmkpwyekrvlp</a>

Autor komentarza: rntzvyb

8lsUV5 , [url=http://xfjszztdspit.com/]xfjszztdspit[/url], [link=http://nebqyorhleoe.com/]nebqyorhleoe[/link], http://ezvfxzhckydw.com/

Dodaj komentarz:

  1. Captcha