Jeszcze do niedawna kwas foliowy był uznawany niemalże za panaceum na wiele groźnych chorób. Spora część naukowców nadal nawołuje do przyjmowania tego środka nie tylko przez kobiety w ciąży.
Jeśli nie chcesz zachorować na Alzheimera - bierz kwas foliowy! Jeśli chcesz uniknąć anemii - bierz kwas foliowy! Jeśli obawiasz się raka – również bierz kwas foliowy!
Chociaż przyjmowanie tego leku może zapobiec powstawaniu wielu wad wrodzonych płodu to, jak wskazują najnowsze badania, może również przyczynić się do wzrostu ryzyka zachorowania na raka.
18 listopada br. w Journal of the American Medical Association opublikowane zostały badania, w których udział wzięło niemal 7000 pacjentów z chorobą niedokrwienną serca. Pacjenci, przez około trzy i pół roku przyjmowali kombinacje witamin B6, B12 oraz kwas foliowy. Osoby badane były obserwowane przez średnio trzy lata po zakończeniu testów. W tym czasie u 10 procent spośród tych, którzy przyjmowali suplementy kwasu foliowego rozpoznano raka, natomiast u pacjentów, którzy kwasu foliowego nie przyjmowali rozpoznanie to wyniosło 8,4 procenta. Większość zgonów nowotworowych było spowodowanych rakiem płuc.
Z badań tych wynika, że wśród ludzi, którzy przez dłuższy czas zażywają kwas foliowy ryzyko zachorowania na raka wzrasta nawet o 21 procent.
Czy zatem powinniśmy całkowicie zrezygnować z przyjmowania kwasu foliowego? Autorzy i recenzenci sami przyznają, że na takie wnioski zdecydowanie za wcześnie - badania wymagają powtórzenia.
Naturalne produkty o wysokiej zawartości kwasu foliowego mogą być przez nas nadal spożywane. Foliany występują prawie we wszystkich produktach spożywczych. Doskonałym ich źródłem są warzywa i owoce bogate w witaminę C, takie jak: brokuły, pomarańcze, brukselka oraz warzywa i owoce z dużą zawartością beta-karotenu. Im mniej przetwarzamy warzywa i im krócej je gotujemy tym więcej folianów pozostaje w pożywieniu.
Może więc zamiast częstych wizyt w aptece powinniśmy zadbać o to, by produkty bogate w foliany były stałym elementem naszego jadłospisu, ale też ulubionym dodatkiem do każdego posiłku.
Źródło: http://www.newswise.com/articles/view/558582/?sc=rsmn


