Kwasy tłuszczowe nasycone nie powodują problemów zdrowotnych?

To wnioski z badań wykonanych na zlecenie  firmy Unilever i Brytyjskiego Stowarzyszenia Mleczarzy. Wyniki przeczą powszechnie przyjętemu poglądowi, że spożycie kwasów tłuszczowych nasyconych źle wpływa na nasze serce.

 

Brytyjski Instytut Żywności szacuje, że ograniczenie ilości zjadanych kwasów tłuszczowych nasyconych, pozwoliłoby zapobiec 3 500 przedwczesnym zgonom w Wielkiej Brytanii i zaoszczędzenie około 1 miliarda funtów. Komu więc wierzyć?

 

Wyniki oparte są na analizie 21 badań, w których łącznie wzięło udział 350 000 osób, ale wyniki badań wykonanych na zlecenie producentów margaryny (w Polsce Unilever jest właścicielem marek margaryn Delma, Kasia, Flora) będą chyba zawsze budzić wątpliwość co do ich bezstronności. Z drugiej strony czy spora firma wystawiałaby się bezmyślnie na zarzut manipulowania wynikami badań?

 

A można spojrzeć na problem rozbieżności wyników badań, od innej strony – może tylko duże firmy mają odwagę finansować badania i publikować wyniki badań podważające obecnie panujące dogmaty żywieniowe. Wyobraźmy sobie sytuację gdzie to początkujący naukowiec dochodzi do podobnych wniosków. Czy naprawdę miałby odwagę zakwestionować wyniki dotychczasowych badań? Wyniki, które utrwalone są głęboko nie tylko w środowiskach naukowych, ale również w świadomości przeciętnego konsumenta.

 

Być może duże koncerny, które bardzo często oskarżamy o całe zło tego świata, mogą się przydać w łamaniu stereotypów, które nie zawsze znajdują potwierdzenie w badaniach.

 

 


Źródło: American Journal of Clinical Nutrition
Published online ahead of print, doi:10.3945/ajcn.2009.27725
“Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease”
Authors: P.W. Siri-Tarino, Q. Sun, F.B. Hu, R.M. Krauss

 

Tagi: dieta a zdrowie


Komentarze:

Autor komentarza: Zdenek_Smetana

"Być może duże koncerny, które bardzo często oskarżamy o całe zło tego świata, mogą się przydać w łamaniu stereotypów, które nie zawsze znajdują potwierdzenie w badaniach." BRAWO! To, kto finansuje badania, jest interesujące jako ciekawostka, natomiast używanie tego jako argumentu merytorycznego jest dyskwalifikujące dla tego, kto taki argument podnosi. Jest to wynik rozumowania pozalogicznego tego rodzaju co argumentum ad personam.

Autor komentarza: Zdenek_Smetana

Chętnie zobaczyłbym test na obecność siarczanów (SO2, E220) w owocach suszonych, mieszankach studenckich, czy dżemach.

Autor komentarza: Stanislaw Steczko

Pamietam czasy kiedy publikowano badania sponsorowane przez firmy tytoniowe. Wykazywaly one szereg korzysci zdrowotnych wynikajacych z palenia papierosow np. obnizenie cholesterolu.

Autor komentarza: wierzymy

taaak, za dużo thank you for smoking się naoglądałeś

Dodaj komentarz:

  1. Captcha