Odpowiednie skojarzenie jedzenia z alkoholem, podkreśla smak potraw i pomaga w nawiązaniu konwersacji. Ale czy alkohol naprawdę pomaga w trawieniu? Powszechnie uważa się, że tak, ale czy te „ludowe wierzenia” znajdują potwierdzenie w badaniach naukowych?
Naukowcy niemieccy zbadali wpływ różnych rodzajów alkoholi na wydzielanie kwasów trawiennych i gastryn (1) i okazało się, że w trawieniu pomagają nam głównie alkohole niedestylowane: wina, piwa, szampany i martini. Alkohole destylowane, takie jak: whisky, koniak, calvados i rum, nie powodowały zwiększonego wydzielania soków trawiennych.
Izraelscy naukowcy dostarczyli dowodów (2) na to, dlaczego mięso tak dobrze komponuje się z czerwonym winem. Zmierzyli poziom pewnej niebezpiecznej substancji (MDA), dla różnych wersji obiadu:
A porcja mięsa 250g + woda,
B porcja mięsa 250g zamoczonego w winie po podgrzaniu i kieliszek 200ml wina,
C porcja mięsa 250g zamoczonego w winie przed podgrzaniem i kieliszek 200ml wina
Okazało się, że po spożyciu wersji A, poziom MDA wzrósł ponad 3-krotnie.
Po spożyciu wersji B, wzrost poziomu MDA ograniczono 75%.
Po spożyciu wersji C, w ogóle nie zaobserwowano przyrostu MDA.
Testowane wina pochodziły z izraelskich szczepów Shiraz i Cabernet Sauvignon.
I tak odkrywamy medyczne znaczenie, pewnej znanej biblijnej przypowieści o przemianie wody w wino.
Źródła:
(1)Teyssen S, Lenzing T, González-Calero G, Korn A, Riepl RL, Singer MV. Alcoholic beverages produced by alcoholic fermentation but not by distillation are powerful stimulants of gastric acid secretion in humans. Gut. 1997 Jan;40(1):49-56.
(2) Shlomit Gorelik, Moshe Ligumsky, Ron Kohen, and Joseph Kanner; A novel function of red wine polyphenols in humans: prevention of absorption of cytotoxic lipid peroxidation products. The FASEB Journal. 2008;22:41-46.

